Kledij/technische vereisten
- Integraalhelm is aanbevolen en jethelmen worden geweigerd.
- Lederen hoge motorlaarzen en handschoenen verplicht. Zowel sport, touring als adventure laarzen zijn toegelaten voor zover die ook het scheenbeen beschermen.
- Casual lage motorschoenen of motorsneakers zijn geschikt voor korte ritjes maar niet voor het rijden op het circuit. Lage motorschoenen zijn aldus niet toegelaten.
- Rugbeschermer is verplicht, hetzij geïntegreerd in de motorjas, hetzij als losse variant die je draagt als een soort 2e jas onder je motorvest. Ervaren circuitrijders kennen het belang van een (eendelig) lederen pak en intussen evolueerde sommige motorkledij naar een casual look. Motorjeans en motorhoodies worden geweigerd ook als deze kledij werd aangeschaft bij de kledijmotorspecialist voorzien van protectiemateriaal en een keurmerk.
- Voor alle deelnemers van vrij rijden blijven wij een “old-school” eendelig lederen pak adviseren of tweedelig waarbij jas en broek aan elkaar geritst kan worden.
- Motortextielpakken met protectie op de kwetsbare plaatsen worden toegelaten.
- Veilige motorkledij is om evidente redenen op het circuit en er buiten zeer belangrijk temeer er op het circuit ook een verzekering genomen kan worden voor lichamelijke schade en de verzekeringsmaatschappij daarbij preventief aangepaste kledij verlangt.
Verder gelden de algemene condities zoals vermeld staat op de website van het circuit van Mettet.
We vragen om op het circuit de koffers van de moto af te nemen. Er is een ruimte voorzien waar je de koffers op een veilige manier kan achterlaten.
Spiegels dienen naar binnen gedraaid of afgeplakt te worden. Dit om de simpele reden dat alle aandacht nodig is op de baan!
Motoren moeten voorzien zijn van originele uitlaten of uitlaten met dB-killer. Tijdens de circuitdag wordt een geluidscontrole uitgevoerd.
Profielbanden moeten een profiel hebben van minimum 1,5 mm diepte over het ganse loopvlak. Voor circuitgebruik verminder je je bandendruk naar 2,2 bar voor en 2,0 achter. Als je met de motor, over de baan terug naar huis rijdt vergeet dan niet de bandendruk terug te verhogen.
De banden hebben zoveel profiel dat zij na afloop van de circuit dag van Clubmot nog ruim aan de limiet voldoen om weer naar huis te rijden.
Remblokjes moeten voorzien zijn van een frictielaag of voering van minimum 2 mm. Motoren moeten voorzien zijn van een achterrem.
De remhendel van de motorfiets mag niet beschadigd of krom zijn. Dit voor jouw eigen veiligheid: je zou hem wel eens kapot kunnen nijpen. Ook al is de remhendel alleen maar gebogen dan nog is de sterke van het materiaal aangetast wat een breuk tot gevolg kan hebben.
Neen, op onze circuitdagen kan je perfect zonder bandenwarmers rijden. Indien je er toch hebt mag je ze steeds gebruiken!
De motoren van alle deelnemers dienen in een perfecte technische staat te verkeren en produceren niet meer geluid dan op de openbare weg is toegestaan (94 db). Bij uitsluiting van deelname door overschrijding van de geldende geluidsnorm, door de uitbaters van het circuit, krijgt de deelnemer geen restitutie van het inschrijvingsgeld.
Clubmot en het circuit van Mettet zorgen voor veiligheid op het circuit middels bezetting van de baanposten en een safety-car. Verder zijn er uitgebreide medische voorzieningen, inclusief een professioneel bemande ambulance met dokter voor als er onverhoopt een keer een schuiver wordt gemaakt.